Husets græsplæne er én af de ting vi aldrig rigtig har fået gjort noget ved – udover naturligvis at slå den regelmæssigt fra april til november. Det første år vi boede i huset forsøgte vi at fjerne mosset med en hånd-vertikulator og masser af mos røg af på det stykke vi orkede at behandle. Men det var i høj grad håndarbejde og hvert år derefter var der altid noget som var vigtigere… I hver fald har vi adskillige år smidt gødning ud, men vist ikke nok. Medmindre man altså er mos.
Sidste år fik vi endelig købt en motordrevet vertikalskærer – en AL-KO Combi Care 38 E Comfort, med ledning – men bortset fra en testkørsel blev den i redskabsskuret. I år har vi gjort det bedre og indtil videre behandlet ét stykke af havens plæner og det var slet ikke så svært når først man tager opsamlingsboksen af (den bliver ellers fyldt op meget hurtigt). Man kører simpelthen bare frem og tilbage, indtil der ikke kommer mere mos (eller man er tilfreds med hvor meget der er fjernet). Et stykke plæne på ca. 8 gange 8 meter gav 6-7 sække mos.

Efterfølgende såede vi græs og kastede gødning på. Og så var det ellers bare om at vente.

Lørdag d. 10 juni så det sådan ud, inden vi slog græsset for første gang:

Vi har stadig det meste af vores græsplæner til gode og masser af mos at gå i gang med. Men resultatet af vores første forsøg er lovende, så vi fortsætter senere på året.
Ugen i haven
- En eftermiddag hvor jeg sad på terrassen og drak kaffe med min nabo, gik mine døtre på 2 og 4 år igang med at rense fliser. De er ikke lige så effektive som jeg selv, men hvis jeg kan holde deres interesse vedlige, så kan det blive godt i løbet af få år…
- Der er kommet nye fisk i akvariet: Fire Herotilapia multispinosa. Det er tanken at de skal tilføje svømmende kulør – med populærnavnet ‘Regnbuecichlide ‘ er det en god start. Nu må vi se hvordan de kommer ud af det med de andre fisk (indtil videre godt).
- Jeg har plantet nye lavendler omkring rosenbedet, efter at vi fjernede mange gamle og forgrenede.