Urter i Vindueskarmen

Af een eller anden grund har jeg aldrig rigtig forsøgt mig med krydderurter i vindueskarmen. Måske fordi jeg aldrig har haft gode rutiner når det kom til at vande stueplanter. Det er dog noget jeg arbejder på: Endnu en smart mulighed med en smartphone er at den regelmæssigt kan minde om at det er tid til at vande blomster.

Så for et par uger siden solgte mit lokale supermarked et sæt med purløg, persille og basilikum i fine blanke potter, og jeg tænkte “hvorfor ikke”  – i det mindste kunne det være sjovt at plante og passe dem med min døtre.

Urter i vindueskarm – dag 0 (26. marts)

De blev sået samme (søn-) dag og allerde om torsdagen kiggede de første basilikumspirer frem, snart efterfulgt at purløgen (de første spirer i persillepotten ligner basilikum, uautoriseret plantet af min yngste).

Urter i vindueskarm – dag 4

Sådan ser det ud efter 12 dage:

Urter i vindueskarm – dag 12

Og så gik det ellers meget godt og jeg begyndte at lave planer for hvad der nu skulle ske, når planterne voksede ud af potterne. Jeg glemte bare at vande…

Urter i Vindueskarmen – dag 34. Jeg håber at huskede at vande tids nok.

Det ser ud til at jeg har heldet med mig – persillen kommer igen igang. Og den 6. maj serveres der frisk, hjemmelavet basilikum.

Den 21. maj lukkes projektets første fase: Planterne i de tre potter flyttes i drivhuset hvor der tidligere har været succes med at sætte krydderurter imellem tomaterne.

Sidste dag i vindueskarmen – dag 56. De mangler vist gødning.